Európska únia prijala nové pravidlá pre výrobu a recykláciu batérií

24.07.2023

Nariadenie, ktoré Komisia navrhla ešte v decembri 2020, upravuje staršiu, už existujúcu smernicu z roku 2006. Jej obsahom sú pravidlá pre autobatérie, priemyselné batérie a batérie v mobilných zariadeniach. Nové nariadenie sa dotkne aj batérií dovážaných z tretích krajín, ktoré budú musieť spĺňať rovnaké normy.

Cieľom je znížiť množstvo odpadu a efektívne využívať materiály. Výrobcovia budú musieť zabezpečiť zber starých batérií. V prípade prenosných zariadení je limit 63 % do roku 2027 a 73 % do roku 2030. Automobilové batérie sa budú musieť zbierať oddelene.

Batérie v ľahkých vozidlách, ako sú mopedy a skútre, sú samostatnou kategóriou. Do konca roka 2027 sa musí vyzbierať 51 % a do roku 2031 80 %.

Zozbierané batérie sa musia recyklovať, pričom rozhodujúce suroviny musia zostať v európskom výrobnom procese.

Na výrobu priemyselných autobatérií sa vzťahujú iné pravidlá. Nariadenie stanovuje minimálne množstvo recyklovaného materiálu, ktorý musí obsahovať: 16 % kobaltu, 85 % olova, 6 % lítia a 6 % niklu. Limity sa majú postupne zvyšovať.

Každá batéria má mať od roku 2026 svoj vlastný "pas" a od roku 2027 QR kód s dostupnými informáciami o kapacite, výkone, životnosti a chemickom zložení. Musí obsahovať aj "vyhlásenie o uhlíkovej stope" – ako aj množstvo emisií vyprodukovaných pri výrobe.

Dovozcovia z tretích krajín zasa musia dodržiavať pravidlá „due dilingence“. Ich cieľom je zabrániť porušovaniu ľudských práv (napr. nútenej práci), neetickým praktikám (detská práca) alebo znečisťovaniu životného prostredia pri výrobe výrobkov uvádzaných na spoločný trh.

Pri mnohých výrobkoch zahŕňajúc aj elektromobily tvoria batérie najväčšiu časť ceny. Rozhodujúcim faktorom je teda cena. Čína má oproti Európe niekoľko dôležitých výhod: lacné vstupy (najmä pracovná sila, čiastočne suroviny) a bezpečný prístup k rozhodujúcim surovinám. Brusel a Washington hľadajú spôsob, ako spolupracovať na zlepšení prístupu ku kritickým surovinám.

Spojené štáty majú výhodu federalizmu: federálna vláda môže poskytovať priemyslu podstatne väčšie dotácie, či už priamo alebo prostredníctvom daňových úľav. Únia nemá spoločný rozpočet na to prvé, ani kompetencie na to druhé, keďže daňová politika je prevažne v rukách členských štátov a akékoľvek spoločné rozhodnutie si vyžaduje jednomyseľnosť.

Zdroj obrázka: freepik.com

Zdroj