Štvrtina plastov v nových autách má byť recyklovaná

11.09.2023

Pri „ekologizácii“ novo vyrobených áut sa EÚ nepristavuje pri zakazovaní spaľovacích motorov ani v sprísňovaní emisných noriem. V júlovom návrhu komisia stanovuje aj ciele pre znižovanie odpadov. Ako to už býva zvykom, návrh komisie spôsobil vlnu nevôle medzi výrobcami, ktorý ho považujú za v praxi nerealizovateľný naopak, ekologickí aktivisti ho vítajú.

Európska komisia v priebehu júla predstavila novelu smerníc o vozidlách po období svojej životnosti a ich opätovnej využiteľnosti, recyklovateľnosti a ďalšiemu spracovaniu. Až takmer polovicu objemu auta totiž dnes tvoria plasty, z ktorých sa vyrábajú prístrojové dosky, nárazníky, kľučky, tlačidlá, kryty, tkaniny, sedadlá, bezpečnostné pásy, poťahy či koberce. Na jedno auto to v prepočte znamená 150 až 200 kilogramov novo vyprodukovaného plastu. Európska komisia preto navrhuje, aby štvrtina všetkých plastov v automobile pochádzala z recyklovaných materiálov.

V obehovom hospodárstve je tiež ideálne používať recyklované plasty na rovnaký účel, ako bol ten predošlý. V praxi to znamená, že štvrtina z danej štvrtiny má mať pôvod z áut na konci svojej životnosti. Tento koncept bude mať za následok zvýšenie miery recyklácie áut zo strany výrobcov. Ďalším cieľom je, aby 30 percent plastov z vyradených áut bolo recyklovaných. Dnešné dáta hovoria približne o 19 % miere recyklácie.

Priemysel a výrobcovia majú za to, že plasty v autách sú technologicky náročné na recykláciu a na splnenie stanovených cieľov budú nevyhnutné nové inovatívne a technologické postupy, napríklad chemická recyklácia, ktorá bude potrebovať veľké investície. Z radov aktivistov sa však ozývajú názory, že výrobný priemysel je na splnenie statovených cieľov pripravený. Odvolávajú sa na odhady Európskej komisie, podľa ktorej autá zdražejú o menej než 40 eur za kus a každý rok sa ušetrí 12,3 milióna ton CO2.

Zdroj obrázka: freepik.com

Zdroj