Transformácia na elektrickú nákladnú dopravu bude rýchla, Slovensko však zatiaľ nie je pripravené

16.11.2023

V rámci Slovenska zatiaľ nie je k dispozícii ani jedna verejná lokalita spôsobilá pre nabíjanie nákladných vozidiel. Prvá fáza transformácie na elektrickú nákladnú dopravu začne najprv v depách a logistických centrách. Napriek chýbajúcej infraštruktúre však už niektorí výrobcovia a prepravcovia postupne prechádzajú na bezemisnú dopravu.

Možno poznamenať, že až štvrtina celkových emisií ktoré vzniknú na európskych cestách, pochádzajú z nákladnej dopravy. Paradoxne, práve nákladné vozidlá v rámci Európy tvoria len necelé dve percentá vozidiel v Európe. Práve preto v boji so znižovaním emisií z dopravy bude kľúčová práve elektrifikácia kamiónov.

Podľa dostupných štatistík, je elektromobilita v rámci kamiónovej dopravy zatiaľ iba v začiatkoch. Za rok 2022 dosiahol podiel elektrických nákladných vozidiel len 0,4 percenta z celkových nových registrácií. Už v prvej polovici roka 2023 tvorili v EÚ 1,5 percenta trhu. Celkovo štyroch tisíc  elektrických nákladných áut predstavuje nárast ich predaja o 321 percent.

Podobne ako pri osobných automobiloch sú hlavnými dvoma problémami elektrifikácie ťažkej dopravy vyššie nákupné ceny a nedostatočná – v prípade nákladných áut žiadna – nabíjacia infraštruktúra. Niektoré štúdie majú za to, že by sa celkové náklady na vlastníctvo vozidiel s elektrickým a spaľovacím motorom mohli vyrovnať už v roku 2025. Spolu s predpokladaným poklesom cien batérií by následne mohli začať ďalej klesať aj ceny elektrických nákladných áut.

Oblasť prepravcov by od nákupu elektrických kamiónov mohla stále odrádzať aj obava z krátkej životnosti batérií. Prepravcovia a výrobcovia ktorí už elektrické kamióny využívajú či vyrábajú, hovoria, že obavy nie sú na mieste. Poukazujú na to, že životnosť vozidiel v diaľkovej preprave je až 800-tisíc kilometrov, ktoré najazdia za dobu ôsmich rokov. Batérie inštalované v dnešných elektrických kamiónoch majú výdrž približne štyritisíc cyklov, čo postačuje na 13 rokov jazdenia. V budúcnosti sa plánuje do kamiónov inštalovanie batérií so životnosťou až osemtisíc cyklov.

Otázkou stále ostáva infraštruktúra, bez vlastných nabíjacích staníc dnes firmy o elektrických nákladných vozidlách môžu len snívať, z dôvodu neexistujúcej verejnej nabíjacej infraštruktúry. Európska komisia hovorí, že pre používanie elektrických úžitkových vozidiel treba do roku 2030 v rámci základnej siete TEN-T umiestňovať nabíjacie stanice na každých 60 km a s minimálnym výkonom aspoň 3 600 kW.

Zdroj obrázka: freepik.com

Zdroj