Nové nabíjacie miesta pribúdajú trikrát pomalšie ako elektromobily, zelená transformácia cestnej dopravy je ohrozená
03.05.2024
Nemecko, Francúzsko a Holandsko majú na svojom území až dve tretiny všetkých nabíjacích staníc v rámci Európy, zvyšné štáty tempu budovania nových nestíhajú. V tomto negatívnom trende je na tom Slovensko horšie ako európsky priemer. Situácia by sa mala zlepšiť tento rok, kedy sa plánujú budovať nabíjačky z prostriedkov plánu obnovy.
Rozdiel v rámci dostupnosti verejných nabíjacích staníc pre elektromobily v Európe a tým, čo je a bude v skutočnosti potrebné na dosiahnutie cieľov zníženia emisií v cestnej doprave, je podľa Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) alarmujúci. Nízke počty nabíjacích miest na cestách nemotivujú ľudí kupovať nové elektroautá a výrazne sa brzdí aj ozelenenie cestnej dopravy.
Nepomer medzi počtom verejných nabíjacích miest a novými elektromobilmi narastá. Predaj elektromobilov v Európskej únii rástol medzi rokmi 2017 až 2023 trikrát rýchlejšie ako počet nových nabíjacích staníc. Podľa prognóz ACEA, sa táto „infraštruktúrna medzera“ v budúcnosti zväčší, a to v oveľa väčšom meradle, ako odhaduje Európska komisia.
Približne dve tretiny všetkých nabíjacích miest v Únii sú koncentrované v troch krajinách: v Nemecku, vo Francúzsku a v Holandsku. Podľa ACEA existuje korelácia medzi dostupnosťou nabíjacej infraštruktúry a počtom predaných nových elektrických vozidiel.
Rýchlosť výstavby staníc na Slovensku je pomalšia ako priemer v rámci EÚ, reflektuje však podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) trend v predaji elektromobilov. Ten u nás dosahuje najmenší podiel celkových registrácií v celej Európskej únii.
Nárast počtu verejných nabíjacích staníc by mal nastať podľa SEVA už v tomto roku. Popri diaľniciach by mali vyrásť vysokorýchlostné nabíjacie huby. V súčasnosti sú už spustené dve schémy z plánu obnovy pre samosprávy a pre právnické osoby.
Zdroj obrázka: freepik.com