Rozbitý telefón už neskončí v koši, ale v servise, ktorý bude lacnejší. Oprava predĺži záruku o rok

13.05.2024

Samotná cena nových spotrebičov je v mnohých prípadoch nižšia ako náklady na ich opravu. V blízkej budúcnosti by sa to mohlo zmeniť, a oprava telefónu by mohla byť pre spotrebiteľov cenovo dostupnejšia. Hlavným cieľom nových pravidiel, ktoré nedávno schválil Európsky parlament je, aby boli spotrebitelia podporení pri voľbe cesty servisu a opravy pred kúpou nových vecí.

Nová smernica by ukladala povinnosti najmä výrobcom. Tí budú musieť spotrebiteľom garantovať, že v prípade poruchy opravia svoj výrobok v primeranej časovej lehote a za primeranú cenu.

Nedávno prijatá legislatíva upravuje aj dĺžku záruky. V prípade, ak sa tovar počas záručnej doby pokazí a následne bude opravený, záručná doba by sa mala predĺžiť o ďalších dvanásť mesiacov. Spotrebitelia by tak mohli byť vzhľadom na dlhšiu záruku viac motivovaní veci opravovať, než kupovať nové.

Výrobcovia budú ďalej povinní opraviť aj niektoré výrobky po uplynutí ich záruky. Vzťahovať sa to bude na bežné domáce spotrebiče, ktoré sú opraviteľné, sú to napríklad práčky, vysávače či smartfóny.

Spotrebitelia budú mať potom nárok na vypožičanie náhradného zariadenia, a v prípade ak sa ich pôvodné zariadenie nebude dať opraviť, budú si môcť zaobstarať iné, repasované zariadenie.

EÚ ďalej zriadi aj špeciálny informačný portál, v rámci ktorého budú môcť ľudia získať podrobné informácie o servisoch (opravovniach) alebo predajcoch, ktorí predávajú renovovaný tovar, ako aj o cenách a časových lehotách opráv.

Novú smernicu budú musieť ešte schváliť zástupcovia členských štátov. Krajiny potom dostanú dva roky na jej transpozíciu do vnútroštátneho práva.

Zdroj obrázka: freepik.com

Zdroj