Index elektromobility, Slovensko medzi špičkou v nabíjačkách, na čele je Dánsko

07.10.2024

Nové výročné hodnotenie rozvoja elektromobility EV Index 2024 hodnotí štáty podľa počtu nabíjačiek v pomere k elektromobilom či ich dostupnosti v krajine. Slovensko sa v rámci Európy umiestnilo na 12. mieste z 30 spolu s Estónskom, pričom si medziročne polepšilo. Úspešný výsledok má ale háčik.

Druhé vydanie rebríčka, ktorý zostavuje holandská spoločnosť podnikajúca v oblasti dát a mapovacích technológií HERE Technologies a britská výskumná firma v oblasti automobilového priemyslu SBD Automotive, prinieslo niekoľko nečakaných výsledkov. Na prvom mieste v rámci Európy nahradilo Dánsko minuloročného víťaza Nórsko, ktoré je dlhodobo vnímané ako svetový líder v prechode na elektromobilitu.

Nasleduje prekvapenie bolo z domáceho prostredia: Slovensko sa nielenže umiestnilo o tri priečky vyššie ako minulý rok, ale najväčší úspech zaznamenalo v oblasti, ktorá je často vnímaná práve ako jeho slabina. Vysoké skóre Slovensko získalo za pomer počtu registrovaných elektromobilov (BEV) k počtu verejných nabíjačiek (22,5 z 25 bodov), pričom v tomto smere má byť Slovensko štvrté najlepšie v Európe.

Na základe publikovaných štatistík Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) bolo ku koncu júna 2024 na Slovensku 2 158 verejných nabíjacích miest v 861 lokalitách s celkovým inštalovaným výkonom 107 536 kilowattov. Pozitívom je hlavne fakt, že tempo zrýchľuje – od začiatku tohto roka pribudlo 350 nových nabíjacích miest a kapacita sa zvýšila až o tretinu.

Skvelé čísla Slovenska v pomere nabíjačiek k autám na cestách, ktorý vyzdvihuje holandsko-britský index elektromobility, však nie je až taký jednoznačný. Elektromobilov máme totiž reálne menej oproti väčšine susedov. Navyše, Slovensko je v predaji elektromobilov až na chvoste Európskej únie, čiže tým je aj pomalšia výstavba nových nabíjacích staníc. Prirodzene potom stačí pokrývať slabé tempo prírastku elektromobilov na našom území.

Ako poukazuje SEVA, brzdou rozvoja pri nabíjačkách, ako aj pri samotných elektromobiloch je hlavne chýbajúca podpora zo strany štátu. Významným aspektom je aj sila a stabilita elektrickej prenosovej siete, bez ktorej sa stanice vo veľkom budovať nedajú.

Zdroj obrázka: freepik.com

Zdroj