Prechod na elektrifikovanú ťažkú dopravu môže predstavovať aj priestor pre úspory

28.10.2024

Približne 80-tisíc úžitkových vozidiel, ktoré jazdia na slovenských cestách by sa mali stať bezemisnými. Súčasný trend znižovania emisií v doprave poháňa najmä dopyt firiem aj ich klientov, postupne tak môžeme očakávať elektrifikáciu aj nákladnej dopravy, a to od krátkych vzdialeností až po trasy stoviek kilometrov či naprieč Európou.

Znepokojujúcim faktom je, že podiel bezemisných úžitkových vozov na cestách je oproti tým naftovým minimálny. Zo záverov štatistík Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) ale rýchlo narastá, a tým pádom aj ťažká nákladná doprava kontinuálne prechádza procesmi dekarbonizácie. Ako príklad možno uviesť, že kamióny s elektrickým nabíjaním medziročne vzrástli o nemalých 51,6 percenta, presnejšie sa jedná o 3 499 nových registrácií.

Sektor dopravy je pôvodcom jednej pätiny celkových emisií v ovzduší, pričom až 90 percent je z cestnej dopravy. Z tých 90 percent vyprodukujú štvrtinu kamióny.

V rámci dlhodobých výhľadov tak firmy, ktoré sa rozhodnú investovať do elektromobility, nielenže splnia legislatívne požiadavky, ale zároveň posilnia svoj kredit u zákazníkov a investorov ako zodpovední a udržateľní hráči v rámci trhu.

Vlaňajšia štúdia inštitútov environmentálnej politiky a hospodárskych analýz upozorňuje, že z dôvodu prísnejších emisných štandardov sa do roku 2040 sa majú emisie ťažkých úžitkových vozidiel znížiť o 90 percent oproti roku 2019. A kým v roku 2021 využívalo viac ako 90 percent nákladných vozidiel naftový pohon, do roku 2040 sa pomer novoregistrovaných zníži na päť percent.

V oblastiach logistiky, kde sa majoritne využíva ťažká nákladná doprava, je využitie elektrických kamiónov ideálne. V prvej fáze sa bude elektrická nákladná doprava využívať na kratšie trasy do niekoľko stoviek kilometrov, v rámci takzvanej jednodňovej logistiky. Elektrický kamión bude ráno nabitý, počas dňa bude plniť svoje úlohy a večer sa vráti späť do depa, kde sa nabije.

Na prechod na dlhšie trasy však bude potrebná zodpovedajúca infraštruktúra. Dlhé trasy sa riadia pravidlami pre vodičov, ktorí môžu jazdiť maximálne 4,5 hodiny a potom musia mať prestávku. Počas tejto prestávky by preto mali byť schopní nabiť svoje elektrické vozidlo a pokračovať v ceste.

Zdroj obrázka: freepik.com

Zdroj