Európske mestá stále trpia znečistením ovzdušia a znečistením hlukom
31.01.2025

V rámci miest, je naďalej veľkou environmentálnou hrozbou pre zdravie v EÚ ich znečistenie. Upozorňuje na to správa, ktorú 15. januára uverejnil Európsky dvor audítorov (EDA). Európske mestá sú príliš hlučné a znečistenie ovzdušia zostáva napriek zlepšeniam príliš vysoké. To je podľa audítorov osobitný dôvod na obavy, keďže EÚ a jej členské štáty budú musieť v nadchádzajúcich rokoch zintenzívniť svoje úsilie, aby splnili prísnejšie normy.
Podľa štatistík, až tri štvrtiny občanov EÚ žijú v urbánnych oblastiach, a preto sú obzvlášť vystavení znečisteniu ovzdušia a znečisteniu hlukom. Podľa Európskej environmentálnej agentúry na znečistenie ovzdušia v Európe zomrie každoročne najmenej 250 000 ľudí. Okrem toho dlhodobé vystavenie nadmerným hladinám hluku môže mať nepriaznivé účinky na zdravie, ako sú poruchy spánku, úzkosť, kognitívne postihnutie a problémy s duševným zdravím, čo má za následok 48 000 nových prípadov srdcových ochorení a 12 000 predčasných úmrtí v Európe ročne. EÚ zaviedla pravidlá na ochranu svojich 450 miliónov občanov pred znečistením ovzdušia a znečistením hlukom. Európska komisia takisto tvrdí, že na podporu cieľov v oblasti čistého ovzdušia zmobilizovala 46,4 miliardy eur na obdobie 2014 – 2020 a 185,5 miliardy eur na obdobie 2021 – 2027.
Správa ďalej priznáva, že kvalita ovzdušia sa v EÚ celkovo zlepšila. Upozorňuje však, že znečistenie ovzdušia – najmä koncentrácia oxidu dusičitého (NO2) spôsobená automobilmi a nákladnými vozidlami – zostáva veľkým problémom. V roku 2022 desať členských štátov stále prekračovalo súčasný limit EÚ pre oxid dusičitý (NO2). Keďže sa normy EÚ v oblasti kvality ovzdušia čoskoro sprísnia, mestá v EÚ budú musieť zvýšiť svoje úsilie o splnenie nových noriem EÚ, ak sa majú priblížiť k odporúčaniam Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO).
Znečistenie hlukom je druhou stranou znečistenia miest a často sa prehliada. Audítori dospeli k záveru, že posudzovanie pokroku pri znižovaní tohto druhu znečistenia v EÚ je prakticky nemožné. Väčšina členských štátov má nedostatky a oneskorenia v monitorovaní hluku, čo znamená, že trend nemožno stanoviť. Z údajov vyplýva, že cieľ nulového znečistenia do roku 2030, ktorým je 30 % zníženie počtu ľudí poškodených hlukom z dopravy, pravdepodobne nebude splnený. Z odhadov vyplýva, že prinajlepšom poklesne o 19 % a v najhoršom prípade by sa mohol do roku 2030 dokonca zvýšiť o 3 %.
Zdroj obrázka: Freepik.com