Emisie zo sektora dopravy ako jediné stúpajú, komisia však dáva výrobcom automobilov ďalšie dva roky

24.03.2025

Sektor dopravy dostal štyri roky na to, aby začal predávať menej znečisťujúcich áut. Európska komisia však teraz súhlasila so zmenou, ktorá mu dá ďalšie dva roky, aby sa vyhol pokute. Kritici hovoria o krátkozrakom prístupe v jedinom sektore, v ktorom emisie navyše stále stúpajú. Emisie z výroby, domácností aj energetiky v EÚ z roka na rok klesajú. Opakom je však doprava, ktorá je posledným sektorom v EÚ, kde emisie stále stúpajú.

Situáciu mal zmeniť záväzok, že do roku 2025 svoje emisie z predaja nových áut automobilky znížia aspoň o 15 percent v porovnaní s rokom 2021. Motivovať ich k tomu mala hrozba vysokých pokút. S príchodom termínu však začali automobilky a volať po zmene. Kvôli konkurencii z Číny totiž nepredali toľko elektrických automobilov ako predpokladali. Vypočítali si, že im hrozia pokuty vo výške až 15 miliárd eur. Európska komisia tak prišla s návrhom, vďaka ktorému sa tento rok pokute vyhnú, aj keď ciele nesplnia.

Podľa nových pravidiel bude stačiť vykázať potrebné zníženie emisií za trojročné obdobie, teda roky 2025 až 2027. V praxi to moment udelenia pokuty odsúva aspoň o dva roky.

Predmetný návrh ešte musia schváliť členské štáty aj Európsky parlament. Súhlasiť by mali krajiny ako Slovensko, Česko, Rakúsko, Poľsko a Bulharsko, ktoré po takomto opatrení volali už minulý rok.

Súčasne totiž stále platí, že od roku 2035 by sa v Európskej únii už nemali predávať nové autá so znečisťujúcim spaľovacím motorom. EÚ na budúci rok plánovala vyhodnotiť, či je trh na takýto krok pripravený.

Dnes sa však už hovorí o skoršom termíne a sústredení sa na technologickú neutralitu. To napovedá, že je otvorená diskusiám o tom, aby sa aj po roku 2035 mohli v EÚ predávať autá jazdiace na biopalivá alebo syntetický pohon. Tie by stále mohli využívať existujúce spaľovacie motory. Podľa kritikov však v týchto palivách nie je dostatočný potenciál, aby naplnili dopravné potreby celej Európy.

Zdroj obrázka: freepik.com

Zdroj