Minulý rok dosiahli stúpajúce emisie z kontajnerových lodí šesťročné maximum

25.07.2025

Z najaktuálnejších údajov Európskej únie vyplýva, že emisie oxidu uhličitého vyprodukované kontajnerovými loďami, ktoré prevádzkujú firmy v EÚ, v roku 2024 výrazne vzrástli. Ako hlavný dôvod sa javí kríza v prielive Bab Al‘ Mandáb v Červenom mori.

Podľa analytickej firmy Sea-Intelligence sídliacej v dánskej Kodani, musia nákladné lode voliť pre problémy v červenom mori dlhé obchádzky, z tohto dôvodu sa často musí zvýšiť aj ich rýchlosť aby čo najviac kompenzovali dĺžku trasy, čo prirodzene zvyšuje spotrebu paliva, čo znamená automaticky vyššiu produkciu emisií CO2.

Najnovšie namerané údaje hovoria, že kontajnerové lode vedené v databáze emisií EÚ vyprodukovali v minulom roku až 52,8 milióna ton oxidu uhličitého, čo sa rovná približne všetkým emisiám Grécka za kalendárny rok. V porovnaní s predchádzajúcim rokom ide až o 46-percentný nárast.

Sea-Intelligence predpokladá, že dlhšie trasy kontajnerových lodí spôsobili produkciu aspoň 18 miliónov ton z celkových emisií oxidu uhličitého. Firma ďalej dodala, že samotný nárast nemožno vysvetliť len dlhšími obchádzkovými trasami lodí, ale aj faktom, že emisie z kontajnerových lodí patria  dlhodobo medzi významné zdroje znečistenia oxidom uhličitým (od roku 2018, keď EÚ začala zbierať tieto údaje).

Zdroj obrázka: Freepik.com

Zdroj